Perfekt att ge bort i julgåva, i en fin burk. Knyt ett sidenband runt och dekorera med exempelvis kanelstång eller lite lingonris.
Jag har testat dessa och vet att de är underbart goda!


Citronkola:

ca. 60 st


100 g smör

2 dl vispgrädde

3 dl socker

1 dl ljus sirap

1 tsk vaniljsocker

rivet skal av 1 citron



Hur?

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten håller ett kulprov. (Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg och ganska fast.) Koktiden är ca 15 min i en vid kastrull eller ca 30 min i en kastrull med mindre botten. Tillsätt citronskal. Häll upp smeten på en oljad plåt. Låt svalna och skär eller klipp i bitar. Slå ev in i papper och förvara i kyl.


"Mozartkulor"


Mjuk nougat

Mandelmassa

Mörk choklad


Hur?
Dela nougaten i små fyrkantiga bitar (1,5 * 1,5 cm) och rulla dem till kulor. Dela mandelmassan i bitar och kavla ut dessa så att det är möjligt att "slå in nougatbitarna i ett paket". Smält den mörka chokladen. Doppa därefter bullarna i chokladen och låt stelna på en bricka klädd med bakplåtspapper. Förvaras svalt.
Tips! variera utseendet genom att prova annan choklad utanpå, t.ex. vit choklad.
Tack Lina (min syster) för inspirationen!
Etiketter: , | edit post
8 Responses
  1. Simone Says:

    Vad mumsigt :)


  2. simone Says:

    så mumsigt :)


  3. sv; tack så mycket :) !!
    De blåa armbandet är från Glitter! KRAM


  4. Gott! Nu blev jag sugen på att baka =)


  5. Åh vad gott! Mozartkulorna lät riktigt mumsiga! =D


  6. dregglar, fasen så godissugen ja blir!


  7. Kashaya Says:

    Citronkola lät gott, måste jag prova någon gång.=)


  8. Karin Says:

    Gott! Jag är dock alldeles för bekväm för att baka julgodiset själv... Äta det kan jag dock göra! :)