Antal portioner: 4
Färdigt på: 45 min
Ingredienser
600 g laxfilé

Överbakning
2 dl riven Västerbottenost
1.5 dl hackade räkor (från burk i lake)
1 dl cremé fraiche
0.5 dl hackad dill
0.5 dl hackad gräslök
(100 g färdig skagenröra på burk)
25 g röd stenbitsrom
salt och peppar

Citronaioli
1.5 dl majonnäs
1.5 dl matlagningsyoghurt
2 st vitlöksklyftor
0.5 st pressad citron
1 krm fiskkrydda eller citronpeppar
salt och peppar

Tillbehör
1 knippe dill
1 paket frusen sparris
1 paket bacon
16 st potatisar
Fast jag valde att ha en sallad som tillbehör!

1. Dela laxen i 4 st bitar placera dem på ett ugnsfast fat salta lätt, rör ihop rivna osten och alla övriga ingredienser till överbakningen, bred på fyllningen på laxfiléerna och baka på 200 gradader i ugn till 55 grader innertemp i laxen.
2. Rör under tiden ihop citronaiolins ingredienser pressa i vitlöken smaka av med salt och peppar.
3. Koka sparrisen lätt enligt anvisningar på paketet, ta upp ur vattnet linda 2skivor bacon runt 2st sparrisar stek i stekpanna.
4. Servera med potatis
Etiketter: | edit post
2 Responses
  1. tinazpicaboo Says:

    från tv4`s halv åtta hos mig=)


  2. maria Says:

    ja jag måste göra det, känns så himla trst, och onödigt..

    nae jag köpte inte skorna.. känns som lite fel årstid, men hade det varit vår hade jag slagit till direkt!
    Hade. kram