Hoppas att ni har haft en trevlig helg och första advent. Jag har legat lågt här ett tag som ni säkerligen noterat, men ska verkigen bli bättre på att uppdatera här. Då det är ju flera av er läsare som hör av sig och vill ha mera tips och goa recept från mig.

Dock har jag nu (typiskt) mitt i all julstress åkt på magsjuka. Ligger här hemma och ärligt talat, tycker synd om mig själv, bläää! Men passar i alla fall på att lägga en ett recept på lite julgodis.Även om jag själv inte kan äta något just nu=).


Brända mandlar

Bild på Brända mandlar

Detta behöver du:
  • 1,5 dl socker
  • 0,5 dl vatten
  • 1 krm röd karamellfärg
  • 2 msk vatten (med karamellfärgen i stekpannan)
  • 100 g sötmandel
 
Gör så här:

Koka upp socker och vatten under omrörning i en stekpanna, (gärna gjutjärn), så att hela ytan bubblar. Koka sedan 1 minut till. Lägg i mandeln och låt den koka under omrörning tills det börjar knäppa i den, ca 1 minut.Ta då pannan från värmen och rör kraftigt tills det socker som inte fastnat på mandeln smulat sig i botten. Plocka upp mandeln på ett fat. Häll sedan vatten och karamellfärg i stekpannan och låt det koka under omrörning till sockret smält igen (det kommer att finnas små klumpar kvar). Lägg i mandeln igen, ta pannan från värmen och rör kraftigt tills mandlarna lossar från varandra och har en skorpa av rött socker.

Lycka till!!

Från coop

Etiketter: , | edit post